Göliska IT

Strategisk partner till 6 kommuner i samverkan

Skriv ut

Dela

Twittra

Utökad kompetens och sänkta kostnader i Göliska-samarbetet

Göliska IT har vuxit från fem till sex kommuner, flera nya anställda har hittat sin plats i en verksamhet som ständigt utvecklas och förändras.
- Förr var organisationen teknikfixerad, nu handlar det mer om hur tekniken ska användas, konstaterar Anders Thörn, VD på Göliska IT.
Dessutom lyckades Göliska IT sänka snittpriset på PC med 30 procent för medlemskommunerna.

På bara ett år har Göliska IT har vuxit på många sätt. Nya anställda med nya kompetenser har knutits till verksamheten och en helt ny kommun har inlett sitt inträde i samarbetet. En sjätte kommun, Vara.

Sammanslagningar har Anders Thörn stor erfarenhet av vid det här laget. Han var en del av Lidköpings kommun när Göliska IT föddes.
- Jag vet att man kan känna oro inför sammanslagningar, jag gjorde det också, men det tog inte många månader innan jag hade ändrat mig, säger han.

Kompetensen oslagbar

Han ser det som en stor fördel att han och de flesta anställda inom Göliska IT har erfarenheten av och sett med kritiska ögon på sammanslagning. Man har förståelse för kunderna ute i kommunerna.
- Jag ser styrkor i sammanslagning. På Göliska IT har vi en bred och djup kompetens samlad. Styrkan i det är oslagbar, säger Anders Thörn.

Han återkommer ofta till personalens kompetens. Prylar kan vem som helst köpa, menar han, men att se behoven, hitta lösningarna och skapa förutsättningarna, det kan inte alla göra, det beror istället på den kompetens man har inom väggarna.

Nya anställda – ny medlemskommun

I år har Göliska IT knutit mer än 10 nya anställda till sin verksamhet, fem av dem kommer från nya medlemskommunen Vara.
- Men vi har också anställt en till projektledare, en informationssäkerhetssamordnare och en kommunikatör, säger Anders Thörn och berättar att det idag finns 62 anställda i verksamheten.

Men vad är då den största förändringen?

- Det är nog synen på vad en IT-avdelning levererar. Från att ha handlat mycket om att ”hålla liv i teknik” så handlar det istället om att leverera en tjänst. Förr var organisationen teknikfixerad, nu handlar det mer om hur tekniken ska användas, säger han. - Vi har en väg att gå när det gäller det där fortfarande, lägger han till.

Just därför har man under 2018 inlett året med att skapa ett helt nytt verksamhetsområde på Göliska IT. Verksamhetsnära IT som området heter ska ta Göliska IT än närmare kunden. IT-rådgivare ska röra sig ute i verksamheterna för att upptäcka digitala behov, hitta arbetssätt och stötta i införandet.

Skruva på verksamheten

Anders menar att Göliska IT befinner sig i en ständigt föränderlig organisation.
- Vi måste skruva på oss hela tiden för att passa kunderna. Vi rör oss mycket ute, ju färre på kontoret ju bättre är det egentligen, det är positivt när vi är ute hos kunderna, säger Anders.

Förutom ny medlemskommun och ny kompetens i huset är Anders också oerhört nöjd med de nya avtal som Göliska IT har tagit hem.
Det handlar bland annat teleoperatör- och växelsupport där de nya avtalen sänkt kostnader med miljonbelopp.
- Vi har också lyckats sänka snittpriset på PC hårdvara och tillbehör med 30 procent. Vi köper datorer och tillbehör för runt 10-15 miljoner om året så det blir minst 3 miljoner i lägre kostnader för kommunerna, säger Anders Thörn.

En av anledningarna till att man lyckats pressa avtalen så bra är att Göliska IT tillsammans med kommunerna är en stor och intressant kund. Det är ytterligare en av samarbetets positiva effekter.

Kan Göliska IT växa ännu mer?

- Utmaningen ligger i samverkan. Ju fler intressenter man blir i konstellationen desto fler är man som ska komma överens. Idag har vi många unika kunder i varje kommun och kommunalt bolag. Skulle vi växa mer behöver de organisera sig för att beställningarna ska likna varandra mer från början, säger Anders Thörn.

Här kan du ta del av hela årsredovisningen från 2017. Länk till annan webbplats.

Relaterat innehåll

Service Desk

Tel: 0510-77 70 00
Epost: servicedesk@goliskait.se

Göliska IT

Fiskaregatan 4, 531 60 Lidköping

Återställ lösenord

Öppettider Service Desk

Mån - Tors: 07:00 - 16:30
Fredag samt dag före röd dag: 07:00 - 16:00

Öppettider Kundcenter

Måndag - Fredag: 08:00 - 12:30

kartbild
"div class="social-icons-container">